Rozwój maluszka w 2 miesiącu życia

Co się obecnie rozwija?

Mowa:

  • „mruczy“ kiedy jest zadowolone

  • uspokaja się w ramionach

  • nastrój wyraża poprzez ruchy rąk i stóp

Wzrok:

  • szuka oczami, by znaleźć źródło dźwięku
  • bardziej precyzyjnie skupia wzrok i potrafi śledzić przedmiot oczami

  • obserwuje gesty (i mowę ludzi)

Słuch:

  • słucha muzyki i uspokajają go odgłosy z otoczenia (pralka, silnik samochodu)

  • rozróżnia głosy ludzi

Ruch:

  • ma ograniczoną kontrolę nad ruchami rąk i stóp

  • przez chwilę utrzyma mały przedmiot

  • potrafi utrzymać głowę nad matą przez kilka sekund

  • lepiej panuje nad ruchami głowy

  • zanikają niektóre odruchy (Moro i chwytanie)

     

  • dziecko ogląda swoje paluszki, bawi się rączkami

  • sięga po małą zabawkę i próbuje ją złapać

Intelekt:

  • potrafi się uśmiechnąć i odwzajemnić uśmiech

  • lubi zwracać uwagę i wie jak to zrobić

  • więcej czuwa w ciągu dnia, więcej śpi w nocy

     

Jak mogę wesprzeć maluszka?

Mowa:

  • uspokajamy go w ramionach, trzymamy go

Wzrok:

  • zapewniamy kontakt z otoczeniem
  • uwagę dziecka przyciągamy kolorowymi, błyszczącymi przedmiotami, które lekko się poruszają

Słuch:

  • mówimy do niego

  • na pałąku wieszamy (15 cm nad klatką piersiową) zabawki, które po dotknięciu wydają dźwięk

Ruch:

  • małe zabawki i grzechotki w odległości ok. 40 cm od twarzy

  • wkładamy nasze palce w jego dłonie (do prawej i lewej ręki)

  • podczas noszenia, coraz mniej podtrzymujemy główkę

Intelekt:

  • częsty kontakt z innymi ludźmi

Wskazówki i zalecenia

Wzrok:

  • dziecko powinno mieć zawsze coś do oglądania (żaden temat nie jest ciekawy przez długi czas, wszystko się znudzi)
  • wzrok rozwija się razem z innymi zmysłami (dziecko musi nie tylko widzieć, ale także słyszeć, dotykać, smakować)
  • stopniowo uczy się rozpoznawać związki między tym, co widzi i słyszy
  • śpiewaj mu, głos matki jest ważny dla dziecka


Ruch:

  • zainteresowanie dziecka wzrasta, kiedy ma możliwość zmiany położenia przedmiotu (uderzanie, obracanie itp.)
  • powoli zwiększać prędkość przedmiotu i zakres ruchu (początkowo dziecko obraca głowę o około 60°, później w zakresie 180°)
  • odpowiedni wybór dudlíku dla naturalnego rozwoju szczęki

  • więcej angażować tatę - niech zmieni pieluchę, ułoży dziecko do snu itp.

Wskazówki dla mam

Zapojujte tatínka - nechte ho vyměnit plenku, pochovat nebo uspat miminko.