Rozwój maluszka w 12 miesiącu życia

Co się obecnie rozwija?

Mowa:

  • aktywnie używa około 5 słów (pa-pa, bęc, ma-ma, ba-ba)

  • interesuje się rymem rymowanek

Wzrok:

  • Zwiększone zainteresowanie zdjęciami, na których nie tylko pokazują (np. gdzie jest piesek), ale czasem potrafią też powiedzieć co robi (hau-hau)

Smak, ząbki i odżywianie:

  • górne siekacze (dwójki)

  • pierwsze ząbki trzonowe (czwórki) 12.-16. miesiąc

  • samodzielność podczas jedzenia

Motoryka:

  • stoi przy meblach (i potrafi stanąć na palcach lub na jednej nodze)

  • pierwsze samodzielne kroki

  • uczy się przechodzić ze stania do siedzenia bez trzymania i odwrotnie

  • pokonuje niskie przeszkody
  • z pomocą chodzi po schodach
  • siedzi na podwyższonej powierzchni
  • pierwsze kroki (czasem nawet około 14 miesiąca)

Mała motoryka:

  • pewnie sięga do obiektu obserwacji

  • przed uchwyceniem ocenia wielkość, kształt i pozycję przedmiotu

  • pewnie trafia w dziurkę od klucza

  • stawia klocek na klocku

Intelekt:

  • wykazuje zainteresowanie zajęciami dla dorosłych

  • zaczyna posługiwać się przedmiotami tak, jak robią to osoby z jego otoczenia (mieszanie łyżką w garnku)

Umiejętności społeczne:

  • pogłębia się relacja z innymi ludźmi

  • jest zainteresowany spędzaniem czasu z dorosłymi

  • jest egoistyczny i skupiony na swoich potrzebach (wszystko jest moje i wszyscy są tu dla mnie)

Jak mogę wesprzeć maluszka?

Mowa:

  • Rymowanki i wierszyki

Wzrok:

  • zabawy obrazkowe

Smak, ząbki i odżywianie:

  • odpowiednia podaż warzyw w formie puree z większymi kawałkami

Motoryka

  • trening chodzenia (poprawia chodzenie aż do dorosłości)

Mała motoryka:

  • zabawa drobnymi przedmiotami (uwaga na bezpieczeństwo)

Intelekt:

  • zabawy, w których dzieci mogą naśladować
    ich otoczenie (ciekawe ruchy)

Umiejętności społeczne:

  • gry, w których dorośli mogą się dostosować
    dziecku (nie umieją się jeszcze bawić z innymi dziećmi)

  • delikatne metody wychowania, żeby uczyło się dzielić i współpracować

  • pozwolić dziecku doświadczyć także porażki i bólu (nauka pokonywania przeszkód i wiary we własne siły)

Wskazówki i zalecenia

Smak, ząbki i odżywianie:

  • idealny kształt ciasteczek dla łatwiejszego chwytu

Motoryka:

  • dajemy dziecku szansę na wchodzenie i schodzenie po niższych i szerszych schodach - najpierw na czworakach, potem w chodzie wyprostowanym z podtrzymaniem, a następnie bez pomocy.

Intelekt:

  • dziecko naśladuje Cię – możesz mu np. Dać ściereczkę i wspólnie wycierać kurze

Umiejętności społeczne:

  • pozwalamy dziecku na jedzenie z dorosłymi przy stole w wysokim krzesełku, coraz częściej pozwalając mu na samodzielne jedzenie łyżką
  • nadmierna ostrożność i ochrona uniemożliwiają rozwój dziecka i w efekcie szkodzą mu