często mruczy
kształtuje się słownictwo bierne
czołganie się (niektóre dzieci) za pomocą rąk
toczenie beczek
celowe przekładanie przedmiotów z ręki do ręki
obraca przedmioty w rękach, chwyta w różnych pozycjach
często uśmiecha się, gdy widzi znajomą osobę
głośno się śmieje
prawie nie płacze
aktywnie nawiązuje kontakt z otoczeniem
wydaje głośne dźwięki, zwraca na siebie uwagę
analizuje reakcje matki na dźwięki
poprzez swoje zachowanie może wyrazić niektóre życzenia
rozumie niektóre gesty i mimikę twarzy bliskich osób
potrafi spojrzeć na obiekt, który mama nazwie
jeśli dziecko skupia się np. na zegarze, dołącz do obserwacji słowa: zegar - tik tak
kaszki są dobrym źródłem złożonych węglowodanów, żelaza, witamin z grupy B i są doskonałym źródłem energii
bądź przykładem dla dziecka - jeśli dziecko stwierdzi, że proponujesz mu jedzenie, którego sama byś nie zjadła, również odmówi.