Rozwój maluszka od 30 do 36 miesiąca życia

Co się obecnie rozwija?

Mowa:

  • powie swoje imię, ewentualnie gdzie mieszka

  • proste rymowanki

  • używa 700-900 słów

  • rozumie przysłówki (daj to na łóżko, na krzesło, za siebie)

  • powtarza liczebniki porządkowe (uczy się liczyć na palcach)

  • zęsto zadaje pytanie: Co to jest?

  • przestaje używać żargonu dziecięcego

  • mówi bardziej płynnie

  • używa trybu warunkowego (chciałbym)

Małą motoryka:

  • zbuduje wieżę z 10 klocków

  • zbuduje z klocków most

  • ułoży prostą układankę

  • narysuje linię poziomą i pionową

  • uczy się ciąć papier nożyczkami (uwaga na bezpieczeństwo)

  • pomaga z wykrawaniem przy pieczeniu ciastek

  • używa chwytu z wyciągniętym palcem wskazującym

  • potrafi złapać piłkę obiema rękami

  • przy rzucaniu piłki wie, gdzie chce ją rzucić

  • potrafi stać na jednej nodze przez dłuższy czas
  • potrafi chodzić na palcach i na piętach
  • umie umyć sobie ręce i wytrzeć je
  • wchodzi po schodach stawiając na przemian nogi
  • wchodzi po schodach stawiając na przemian nogi (36 miesiąc)

Odżywianie:

  • podczas jedzenia używa widelca

Intelekt:

  • określi płeć osoby

  • rozpoznaje przeciwieństwa (mały/duży, góra/dół, cichy/głośny)

  • uczy się rozpoznawać kolory

  • rozróżnia pojedyncze sztuki przedmiotów
    (jeden lub dwa klocki)

  •  poznaje swoje i obce ubranie

  • chodzi samo na nocnik

  • znacznie poprawia się wyobraźnia

  • mówi o sobie w 1 osobie

  • wciąż zadaje pytania

Jak mogę wesprzeć maluszka?

Mowa:

  • książki dziecięce
  • tłumaczenie tego, co dzieje się w książce
  • częste powtarzanie (niż przytłaczać dziecko czymś nowym)
  • opowiadanie bajek
  • rymowanki i wiersze
  • proste piosenki
  • nie seplenić przed dziećmi
  • ćwiczenie poprawnej składni zdania
  • zwracaj na niego uwagę, kiedy mówi do Ciebie
  • używaj dłuższych i bardziej skomplikowanych zdań

Mała motoryka:

  • okrągłe nożyczki
  • teatr cieni
  • stawianie i burzenie wież
  • pomoc przy gotowaniu (uwaga na bezpieczeństwo)
  • kolorowanki
  • farby do malowania palcami
  • plastelina
  • pudełko na zabawki
  • dostosuj czynność dziecka (krojenie ziemniaków, obieranie) tak, aby nie była dla niego niebezpieczna (mniej ostry nóź, pokrojenie ziemniaków na mniejsze kawałki)

Duża motoryka:

  • gry skoncentrowanie na skakaniu, bieganiu

  • poranne ćwiczenie

Intelekt:

  • własny pokoik
  • własne łóżko (nie łóżeczko dziecięce)
  • bądź cierpliwa i odpowiadaj, wyjaśniaj

Wskazówki i zalecenia

Mowa:

  • lubią słuchać opowieści i wymyślać je

  • dzieci uwielbiają teraz słuchać w kółko tej samej historii (bądź cierpliwy, jeśli dziecko domaga się, aby mu czytać w kółko tę samą bajkę na dobranoc)

Mała motoryka:

  • Gra w Kopciuszka (sortowanie soczewicy i groszku w celu
    poprawienia umiejętności motorycznych i trenowania cierpliwości)

  • motywowanie dzieci do sprzątania w formie zabawy, np. zwierzęta (pluszaki) już idą spać

Intelekt:

  • Rozwijanie wyobraźni za pomocą teatrzyku kukiełkowego