powie swoje imię, ewentualnie gdzie mieszka
proste rymowanki
używa 700-900 słów
rozumie przysłówki (daj to na łóżko, na krzesło, za siebie)
powtarza liczebniki porządkowe (uczy się liczyć na palcach)
zęsto zadaje pytanie: Co to jest?
przestaje używać żargonu dziecięcego
mówi bardziej płynnie
używa trybu warunkowego (chciałbym)
zbuduje wieżę z 10 klocków
zbuduje z klocków most
ułoży prostą układankę
narysuje linię poziomą i pionową
uczy się ciąć papier nożyczkami (uwaga na bezpieczeństwo)
pomaga z wykrawaniem przy pieczeniu ciastek
używa chwytu z wyciągniętym palcem wskazującym
potrafi złapać piłkę obiema rękami
przy rzucaniu piłki wie, gdzie chce ją rzucić
podczas jedzenia używa widelca
określi płeć osoby
rozpoznaje przeciwieństwa (mały/duży, góra/dół, cichy/głośny)
uczy się rozpoznawać kolory
rozróżnia pojedyncze sztuki przedmiotów
(jeden lub dwa klocki)
poznaje swoje i obce ubranie
chodzi samo na nocnik
znacznie poprawia się wyobraźnia
mówi o sobie w 1 osobie
wciąż zadaje pytania
gry skoncentrowanie na skakaniu, bieganiu
poranne ćwiczenie
lubią słuchać opowieści i wymyślać je
dzieci uwielbiają teraz słuchać w kółko tej samej historii (bądź cierpliwy, jeśli dziecko domaga się, aby mu czytać w kółko tę samą bajkę na dobranoc)
Gra w Kopciuszka (sortowanie soczewicy i groszku w celu
poprawienia umiejętności motorycznych i trenowania cierpliwości)
motywowanie dzieci do sprzątania w formie zabawy, np. zwierzęta (pluszaki) już idą spać
Rozwijanie wyobraźni za pomocą teatrzyku kukiełkowego