Zabawy dla niemowląt od 2 miesiąca życia

20. 12. 2022

Wiek: 2 miesiące

Zabawy w tym okresie uczą dziecko kontrolowania ruchów głową. Celem jest umiejętność utrzymania jej w pionie we wszystkich pozycjach. Będzie wtedy potrafiło prawidłowo trzymać główkę gdy leży na plecach, na brzuszku i lub na przedramionach.


Obracanie głowy w ślad za zabawką

Kładziemy dziecko na plecach. Pokazujemy mu zabawkę i przesuwamy ją około 40 cm nad jego oczami, aby mogło śledzić ją wzrokiem. Przesuwamy ją od lewej do prawej i z powrotem. Ważne jest, aby dziecko zawsze odwracało głowę z pozycji centralnej. Jeśli więc główka dziecka jest zwykle zwrócona w jedną stronę, należy najpierw obrócić ją na wprost, a następnie użyć zabawki, aby zachęcić dziecko do obrócenia jej w drugą stronę. Uwaga: jeśli jego główka znacznie częściej zwrócona jest w jedną stronę, skonsultuj się z pediatrą w sprawie wizyty u fizjoterapeuty.

Chwytanie przedmiotu w dłonie

W dłoniach dziecka umieszczamy różne przedmioty, np. grzechotkę, sznurek, delikatny materiał, ściereczkę itp. Ale oczywiście najlepsze są palce mamy lub taty. Nie zapominaj o podawaniu przedmiotów naprzemiennie – do lewej i do prawej dłoni, pamiętając też o tym, że musisz podawać  przedmioty w tak, aby mógł je łatwo chwycić. Celem jest ćwiczenie chwytania, a nie trzymania przedmiotów przez dłuższy czas.

Zabawa z pałąkiem

Zawieś zabawki na trapezie w odległości około 15 cm od klatki piersiowej dziecka. Najlepsze zabawki to takie, które po dotknięciu wydają dźwięk. Aby zacząć zabawę, wystarczy jedna lub dwie. Dobrze jest umieścić je tak, aby dziecko mogło je dotknąć jakby przypadkiem, a zabawka wtedy wyda dźwięk. To przyciągnie uwagę dziecka, dzięki czemu stopniowo przypadkowe dotknięcia staną się dotknięciami celowymi - dziecko spróbuje chwycić zabawkę.

Co powinnaś wiedzieć o wzroku dziecka:

  • Dziecko przyciągają kolorowe, błyszczące przedmioty, które lekko się poruszają, zmieniają lub rytmicznie pojawiają się i znikają.
  • Zainteresowanie dziecka wzrasta, gdy może ono w jakiś sposób „zmieniać“  przedmiot. Na przykład poprzez uderzenie lub przekręcenie.
  • Przy ćwiczeniu śledzenia obiektów potrzebne jest podejście metodyczne. Szybkość i zakres ruchu należy zwiększać tylko powoli. (Początkowo dziecko obraca głowę o około 60°, później do 180°).
  • Dziecko powinno zawsze mieć obok siebie coś, na co może patrzeć. Jednak wszystko z czasem się nudzi, więc wskazane jest, aby od czasu do czasu przedmioty zmieniać.
  • Dla dziecka najciekawszym obiektem jest człowiek - dlatego dziecko powinno mieć częsty kontakt z innymi ludźmi.

Co powinnaś wiedzieć o słuchu dziecka:

  • Dziecko stopniowo uczy się rozpoznawać związek między tym, co widzi i słyszy.
  • Dziecko powinno próbować znaleźć i odkryć źródło dźwięku, które zna. Tu może pomóc zabawa w chowanego, w której mama chowa się po jednej lub drugiej stronie dziecka i woła go, by zwrócił się w jej stronę. Gdy dziecko „odkryje“ mamę, ta uśmiecha się do niego, głaska go i po chwili powtarza zabawę po drugiej stronie.

Dla rodziców

Staramy się dostarczać dziecku bodźców dotykowych i ruchowych. Głaskamy więc dziecko nie tylko dłońmi, ale też pieluszką lub inną szmatką. Zawsze poruszamy dzieckiem delikatnie i powoli, gdyż szybkie i gwałtowne ruchy są niekomfortowe i mogą go stresować.

Poprzez dotyk i komunikację tworzą się również podstawy związków emocjonalnych. Dlatego ważne jest, aby obecność rodziców kojarzyła się dzieciom z przyjemnymi uczuciami. Bardzo szybko na twarzy maluszków pojawi się uśmiech.