aktywnie używa około 5 słów (pa-pa, bęc, ma-ma, ba-ba)
interesuje się rymem rymowanek
górne siekacze (dwójki)
pierwsze ząbki trzonowe (czwórki) 12.-16. miesiąc
samodzielność podczas jedzenia
stoi przy meblach (i potrafi stanąć na palcach lub na jednej nodze)
pierwsze samodzielne kroki
uczy się przechodzić ze stania do siedzenia bez trzymania i odwrotnie
pewnie sięga do obiektu obserwacji
przed uchwyceniem ocenia wielkość, kształt i pozycję przedmiotu
pewnie trafia w dziurkę od klucza
stawia klocek na klocku
wykazuje zainteresowanie zajęciami dla dorosłych
zaczyna posługiwać się przedmiotami tak, jak robią to osoby z jego otoczenia (mieszanie łyżką w garnku)
pogłębia się relacja z innymi ludźmi
jest zainteresowany spędzaniem czasu z dorosłymi
jest egoistyczny i skupiony na swoich potrzebach (wszystko jest moje i wszyscy są tu dla mnie)
gry, w których dorośli mogą się dostosować
dziecku (nie umieją się jeszcze bawić z innymi dziećmi)
delikatne metody wychowania, żeby uczyło się dzielić i współpracować
idealny kształt ciasteczek dla łatwiejszego chwytu