Rozwój maluszka w 10 miesiącu życia

Co się obecnie rozwija?

Mowa:

  • biernie rozumie wypowiedzi dotyczące codziennych sytuacji

  • w 10-11 miesiącu wypowiada pierwsze prawdziwe słowa

Emocje:

  • okazuje miłość mamie (przychodzi ją pogłaskać)
  • próbuje uszczęśliwić rodziców

Motoryka:

  • stoi przy meblach i chodzi koło nich (trzyma się ich)

  • rozwój małej motoryki

  • potrafi świadomie chwycić i puścić przedmiot

Intelekt:

  • reaguje na trzeci wymiar przedmiotów

Jak mogę wesprzeć maluszka?

Mowa:

  • mówić do dziecka powoli i wyraźnie

  • ograniczyć słownik do słów, których znaczenie może zrozumieć

  • mówić o sytuacji, w której dziecko aktualnie się znajduje

  • używać tego samego słowa w odniesieniu do tego
    samego zjawiska

Emocje:

  • okazujemy radość, kiedy dziecko pokazuje, czego się nauczyło

Motoryka:

  • w ramach ostrożności, zabezpiecz miejsca, po których dziecko się wdrapuje
  • pozwolić mu na podnoszenie małych przedmiotów pod nadzorem
  • manipulowanie przedmiotami pozwala zdobyć doświadczenie fizyczne (że istnieją przedmioty cięższe i lżejsze)
  • zabawy z przedmiotami geometrycznymi (rozwijają rozumienie, że mniejsze przedmioty można włożyć do większych, a nie odwrotnie)

  • gra w ganianego na czworakach

  • wchodzenie i schodzenie po pochyłości

  • wchodzenie między przedmioty, czołganie się, wdrapywanie się, wchodzenie po drabince

  • trening prawidłowego ułożenia pupy w miejscu, którego nie widzą (na krześle)

Intelekt:

  • zabawy umożliwiające rozpoznawanie przedmiotów z zewnątrz i wewnątrz (otwieranie szuflad, wkładanie przedmiotów do innych szuflad, wkładanie kluczy do otworów)
    gry, w których przedmioty można układać, piętrzyć lub łączyć

Wskazówki i zalecenia

Mowa:

  • pokazywanie dziecku przedmiotów, które otaczają nas w życiu codziennym i mówienie o nich, np. "to jest pudełko" itp.
  • wskazywanie na różne obrazki i opisywanie ich

Motoryka:

  • aby ćwiczyć siadanie, wybierz szeroki przedmiot (o wysokości 15-20 cm, np. stopień lub materac), ustaw dziecko przodem do niego, a następnie obróć je o 180°. Wyciągamy ręce i delikatnie popychamy, aby dziecko usiadło. Miejsce do siedzenia musi być najpierw widoczne. Uczy go to również orientacji w przestrzeni.
  • do rozwoju motoryki posłuży również odpowiedni kształt ciasteczek