Rozwój dziecka w 1 roku życia

W pierwszym roku życia dziecko urośnie o 25-30 cm, więc będzie mierzyć około 75 cm. Na początku dużo śpi i do komunikacji używa tylko płaczu. Ale wtedy uczy się też uśmiechać i rozwija relację z matką. W pierwszych miesiącach intensywnie przybiera też na wadze. W 4 miesiącu waga urodzeniowa podwaja się (ok. 7 kg), a około 1 roku życia - potraja (ok. 10 kg).

1 MIESIĄC →

Kontakt ze światem
Podstawą jest rozwój zmysłów.

2 MIESIĄC →

Dziecko cieszy się uwagą innych i wie, jak ją zdobyć.

3 MIESIĄC →

Dziecko szybko się rozwija. Jest gotowe na przyjęcie bodźców z otoczenia.

4 MIESIĄC →

Rozwijają się umiejętności motoryczne. W II kwartale I roku życia rozwijają się relacje społeczne, zwłaszcza z matką i ojcem. Rozróżnia bliskich i obserwuje obcych. Zaczyna rozumieć niektóre gesty i mimikę.

5 MIESIĄC →

Umiejętności motoryczne znacznie się rozwijają. Dziecko aktywnie chwyta swoją stopę rękoma i wkłada ją do buzi.

6 MIESIĄC →

Okres wielkich zmian w rozwoju motorycznym i emocjonalnym.

7 MIESIĄC →

7-9 miesiąc to okres niezależności malucha od dorosłego. Nie musi już czekać na jego przybycie, ponieważ może do niego dotrzeć, wspinając się.

8 MIESIĄC →

Lepiej się wspina i uniezależnienia się od dorosłych. Dziecko zaczyna wykonywać różne czynności kostką, inne gumową lalką, inne pieluszką. Rozpoznaje specyficzne możliwości przedmiotów, a co za tym idzie, także możliwości obchodzenia się nimi.

9 MIESIĄC →

Nie lubi leżeć na plecach, bo taka pozycja ogranicza go do poznawania świata. Coraz częściej obraca się na plecy i z powrotem. Wspinając się, schodząc z czegoś, przechodząc pod czymś - ćwiczy całe ciało.

10 MIESIĄC →

W 10.-12. miesiącu dziecko jest już bardzo niezależne. Czołga się po całym mieszkaniu, wspina się i schodzi z kanapy.

11 MIESIĄC →

Poznaje swoje otoczenie i domyśla się, jak działa otaczający go świat. Jest zaskoczone konsekwencjami swojego zachowania, więc próbuje rzeczy ponownie, dopóki ich nie zrozumie. Chodzi po mieszkaniu na wyprawy poznawcze, ale potrzebuje stałego kontaktu z rodzicami i zapewnienia, że są w pobliżu. Zakazy i nakazy są powodem walki o władzę. Dziecko sprawdza, jak reagują rodzice.

12 MIESIĄC →

Poznaje swoje otoczenie i domyśla się, jak działa otaczający go świat. Jest zaskoczone konsekwencjami swojego zachowania, więc próbuje rzeczy ponownie, dopóki ich nie zrozumie. Chodzi po mieszkaniu na wyprawy poznawcze, ale potrzebuje stałego kontaktu z rodzicami i zapewnienia, że są w pobliżu. Zakazy i nakazy są powodem walki o władzę. Dziecko sprawdza, jak reagują rodzice